flag Судова влада України

Отримуйте інформацію лише з офіційних джерел

Єдиний Контакт-центр судової влади України 044 207-35-46

Положення про взаємодію Коростенського міськрайонного суду Житомирської області із засобами масової інформації та громадськістю

29 грудня 2017, 09:44

                             ЗАТВЕРДЖЕНО

     

Наказом голови Коростенського

міськрайонного суду  Житомирської області

від 27.12. 2017 року № 20/о

                                                                                                

Положення

про взаємодію Коростенського  міськрайонного суду Житомирської області

із засобами масової інформації та громадськістю

 

  1. Загальні положення. 

1.1. Положення про взаємодію Коростенського міськрайонного суду Житомирської області із засобами масової інформації та громадськістю (далі – Положення) визначає особливості взаємодії Коростенського міськрайонного суду Житомирської області (далі – Суд) із засобами масової інформації (далі – ЗМІ) та надання інформації представникам громадськості з метою забезпечення гласності, прозорості та відкритості діяльності Суду, а також створення сприятливих умов для отримання інформації про діяльність Суду особам, які займаються підготовкою та поширенням публічної інформації.

Положення розроблене для підвищення рівня довіри до Суду, формування правильного розуміння громадськістю ролі суддів через розбудову більш активної комунікації Суду зі ЗМІ, представниками громадських і неурядових організацій, які є головним джерелом отримання інформації широкими колами громадськості.

1.2. Положення розроблене на підставі законодавства України. А саме:  Конституції України, Законів України:  від 02.10.1992 № 2657-XII "Про інформацію", від 16.11.1992 № 2782-XII "Про друковані засоби масової інформації (пресу) в Україні", від 23.09.1997 № 539/97-ВР "Про порядок висвітлення діяльності органів державної влади та органів місцевого самоврядування в Україні засобами масової інформації", від 21.12.1993 № 3759-XII "Про телебачення і радіомовлення", від 02.02.2016 № 402-VIІ  "Про судоустрій і статус суддів", від 22.12.2005 № 3262-IV "Про доступ до судових рішень", від 21.01.1994 № 3855-XII "Про державну таємницю", від 02.10.1996 № 393/96-ВР "Про звернення громадян", від 13.01.2011 № 2939-VI  "Про доступ до публічної інформації", від 22.12.2005 № 3262-VI "Про доступ до судових рішень", підзаконних нормативно-правових актів, які регулюють забезпечення взаємовідносин судів і ЗМІ, а також на виконання рішення Ради суддів України  від 12.03.2015 № 14 "Щодо рекомендацій міжнародної конференції "Зміцнення довіри до судової влади через покращення взаємної комунікації". 

1.3. Суд надає інформацію про свою діяльність, дотримуючись принципів гласності, відкритості, прозорості, ясності, оперативності, регулярності, достовірності та доступності.

Всі документи щодо правової, інформаційної та організаційної взаємодії Суду зі ЗМІ та громадськістю мають відповідати чинному національному законодавству та міжнародним зобов’язанням України щодо забезпечення свободи преси і незалежності правосуддя.

1.4.У цьому Положенні наведені нижче терміни вживаються в такому значенні:

особа, яка займається підготовкою та поширенням публічної інформації (представник ЗМІ) – постачальник послуг інформування громадськості аудіовізуальними засобами, транслятор радіопрограм, видавництво, кіно-, аудіо- або відеостудія, інформаційне, рекламне агентство або агентство зв’язків з громадськістю, редакція, власник ЗМІ, незалежний продюсер, журналіст або інша особа, яка готує або надає для поширення публічну інформацію.

          Засіб масової інформації  (ЗМІ) – газета, журнал, бюлетень або інше видання, книга, телепрограма, радіопрограма або інша аудіо- та відеопродукція, інформаційний засіб масової інформації або інший засіб, за допомогою якого публічно поширюється інформація.

        Інформація про діяльність Суду – інформація про справи, які розглянуті або ті, що розглядаються, ухвалені судом рішення, інша, призначена для публічного поширення або освітнього характеру інформація, а також інформація про заходи, події, робочі візити суддів або працівників апарату Суду, зустрічі, підвищення кваліфікації та навчання, фінансування суду, структурні зміни та (або) будь-яка інша важлива для громадськості інформація.

        Представник суду, відповідальний за зв’язки зі ЗМІ та громадськістю – головний спеціаліст із забезпечення зв’язків з засобами масової інформації (прес-секретар), або інший працівник суду, на якого покладено обов’язки прес-секретаря та який за дорученням Голови суду чи керівника апарату суду надає інформацію про діяльність Суду для представників ЗМІ та громадськості.

         Суддя-спікер – суддя, який висвітлюватиме офіційну позицію від імені Суду, професійно коментуватиме ті чи інші питання, пов’язані з діяльністю Суду, адаптуючи термінологію юридичної лексики до поточного мовлення.

Суддя-спікер:

– бере участь у регулярних або спеціальних прес-конференціях, брифінгах, інших заходах публічного характеру за участю представників ЗМІ і громадськості;

– надає офіційні коментарі, відповіді, інтерв’ю від імені Суду для представників ЗМІ та/або громадськості, у тому числі, у справах, що становлять суспільний інтерес;

– погоджує прес-релізи, підготовлені прес-секретарем суду;

– приймає участь в розробці комунікаційної стратегії суду;

– пропонує модель реагування на критичні публікації про Суд та бере участь в розробці плану дій для виправлення ситуації;

– приймає участь у підготовці та погоджує зміст статей, коментарів тощо у разі оприлюднення негативної або помилкової інформації про діяльність Суду;

– здійснює інші повноваження, спрямовані на реалізацію комунікаційної стратегії суду.

Суб’єкти, які надають інформацію – інформацію про діяльність суду представникам ЗМІ або громадськості можуть надавати Голова суду, заступники Голови суду, керівник апарату суду, заступники керівника апарату суду, суддя-спікер та прес-секретар суду.

Інформація про справи, які розглянуті та/або розглядаються та ухвалені судові рішення у справах, надається лише за погодженням із суддею, який розглянув та/або розглядає справу і ухвалив судове рішення у справі, та Головою суду.

 

  1. Загальний порядок надання інформації про діяльність Суду.

 2.1. Організація взаємодії Суду зі ЗМІ і громадськістю.

 2.1.1. Організацію роботи із взаємодії Суду зі ЗМІ та громадськістю здійснює головний спеціаліст із забезпечення зв’язків з засобами масової інформації (прес-секретар) (далі – прес-секретар суду). У разі його відсутності (відпустка, відрядження, тимчасова непрацездатність тощо) ці обов’язки виконує інша особа, яку призначає керівник апарату суду за погодженням з Головою суду. У своїй роботі прес-секретар суду підзвітний Голові суду (або особі, яка у встановленому законодавством порядку виконує обов’язки голови суду), керівнику апарату суду (або особі, яка у встановленому законодавством порядку виконує його обов’язки). 

2.1.2. Основною метою надання інформації про діяльність Суду є задоволення законного інтересу громадськості в отриманні офіційної та об’єктивної інформації про діяльність Суду. 

2.1.3. Надання інформації про діяльність Суду здійснюється з власної ініціативи суду або на прохання представників ЗМІ та/або громадськості. 

2.1.4. Зміст цього Положення та інформація про прес-секретаря суду (ПІБ,  контактні дані (телефон,  адреса електронної пошти)) розміщуються на веб-сайті Суду в розділі «Прес-служба суду». 

2.1.5.  Інформація про діяльність Суду з ініціативи суду надається такими способами:

– повідомленням у ЗМІ;

– короткими коментарями або інтерв’ю;

– організацією прес-конференцій або інших заходів;

– участю в теле- та радіопрограмах;

– підготовкою публікацій для періодичних видань;

– участю у правовій освіті та іншій діяльності;

– публікаціями на офіційному веб-сайті Суду та на сторінці Суду в соціальній мережі «Facebook»;

– в інший спосіб. 

2.1.6. Інформація про діяльність Суду на прохання представників ЗМІ та/або громадськості надається такими способами:

– повідомленнями у ЗМІ;

– короткими коментарями або інтерв’ю;

– відповідями на запити представників ЗМІ та/або громадськості усно, письмово або в електронній формі;

– участю в теле- та радіопередачах. 

2.1.7. При наданні інформації про судові справи, які розглянуті та/або розглядаються Судом, та ухвалені судові рішення у справах повинні бути забезпечені права людини на недоторканність приватного життя.

2.1.8. При наданні інформації про судові справи, які викликають суспільний інтерес, можуть бути зазначені деякі вже відомі громадськості особисті дані учасників процесу (наприклад, імена, прізвища окремих учасників процесу). 

2.1.9. Інформація про справи, що привернули велику увагу громадськості, надається регулярно, з обов’язковим висвітленням перебігу процесу (наприклад, відкриття провадження у справі, призначення дати розгляду, задоволення клопотання тощо).

2.1.10. Інформація про діяльність Суду, під час підготовки якої не потрібно збирати додаткові дані, надається представникам ЗМІ та/або громадськості в найкоротші строки, але не пізніше ніж за 3 робочих дні, а інформація, під час підготовки якої потрібно збирати додаткові дані, не пізніше ніж через 7 робочих днів з дня одержання прохання про надання інформації.

2.1.11. З дозволу судді, який розглядав справу, представникам ЗМІ дозволяється передавати або відправляти електронну версію копій ухвалених на відкритих засіданнях Суду остаточних процесуальних рішень, постанов, ухвал у розглянутих справах за умови  їх знеособлення. 

 2.2. Надання інформації шляхом підготовки повідомлень для преси (прес-релізів). 

2.2.1. Повідомлення для преси (далі – прес-релізи) готує та розповсюджує прес-секретар суду за дорученням та погодженням Голови суду або керівника апарату суду та судді-спікера. 

2.2.2. Для представників ЗМІ прес-релізи поширюються електронною поштою відповідно до медіа-карти з обов’язковою публікацією цього повідомлення на офіційному веб-сайті суду. 

2.2.3. Інформація про справи, які розглянуті та/або розглядаються, та ухвалені судові рішення у справах повинна бути представлена чітко та зрозуміло у формі витягів із судового процесуального документа або цитат судді. 

2.2.4. При наданні інформації про справи, які розглянуті та/або розглядаються судом, повідомлення для преси повинні містити такі дані:

– коли та який суд розглядає або розглянув справу;

– яке процесуальне рішення ухвалив суд, які процесуальні дії виконав;

– суть справи;

– короткі мотиви ухвалення рішення судом;

– коли надається інформація про судові рішення, які не набрали законної сили, про це обов’язково зазначається та роз’яснюється порядок їх оскарження;

– ім’я, прізвище та контакти прес-секретаря суду;

– вимога про зазначення джерела інформації. 

2.2.5. У прес-релізах може бути повідомлено:

– про кількість справ, які розглянуті та/або розглядаються судом за певний період часу, іншу статистичну інформацію, що відображає певні особливості або тенденції судового розгляду;

– інформацію, розголошення якої не порушило б права, свободи та законні інтереси учасників процесу та яку, з урахуванням характеру справи та процесуальної стадії, необхідно вказати з метою неупередженості та більш повного інформування громадськості про розгляд справи. 

2.3. Проведення інтерв’ю із суддями або працівниками апарату Суду. 

2.3.1. Правовий статус інтерв’ю полягає у тому, що журналіст і суддя або працівник апарату Суду є співавторами інтерв’ю.

2.3.2. Під час планування інтерв’ю з суддями, Головою суду та його заступниками представники ЗМІ мають усвідомлювати можливість обмеження тематики спілкування через те, що згідно з Кодексом суддівської етики, затвердженим ХІ черговим з’їздом суддів України 22 лютого 2013 року (далі – Кодекс суддівської етики), суддя не має права:

– робити публічних заяв;

– коментувати в засобах масової інформації справи, які перебувають у провадженні суду;

 – піддавати сумніву судові рішення, що набрали законної сили;

 – розголошувати інформацію, що стала відома йому під час розгляду справи.

Також, перебуваючи на адміністративній посаді, суддя повинен утримуватися від висловлювань, які можуть призвести до виникнення сумнівів у єдиному статусі суддів і в те, що професійні судді здійснюють колективне вирішення питань організації роботи суду.

2.3.3. Як співавтор, суддя або працівник апарату Суду  має право ознайомитися з підготовленим до поширення матеріалом, внести свої корективи у текст власних відповідей, якщо їхній зміст викривлено, погодити назву матеріалу тощо.

2.3.4. З метою ефективного використання часу та з огляду на завантаження власного робочого графіку суддя або працівник апарату Суду може встановити чіткі часові рамки свого спілкування з журналістом.

2.4. Надання інформації на прес-конференціях.

 2.4.1. Інформація про діяльність Суду може бути представлена за допомогою організації прес-конференції (зокрема, короткої прес-конференції – брифінгу). 

2.4.2. Брифінг організовується за ініціативою Суду, як правило, коли є актуальна чи термінова інформація для ЗМІ та громадськості. Про брифінг представників ЗМІ повідомляють не пізніше ніж за одну годину до його початку. 

2.4.3. Прес-конференція організовується за ініціативи суду, коли є принаймні два запити представників ЗМІ з однієї або кількох споріднених тематик. Про прес-конференцію представників ЗМІ повідомляють не пізніше ніж за один робочий день до її початку. 

2.4.4. У запрошенні представників ЗМІ на прес-конференцію чи брифінг вказується тема заходу, учасники, час, місце проведення та інші важливі деталі. 

2.4.5. Прес-конференцію чи брифінг веде суддя-спікер або прес-секретар суду, який, у разі можливості, готує роздавальний матеріал для представників ЗМІ. 

2.4.6. Приміщення, в якому проходить прес-конференція чи брифінг, повинно відповідати умовам, необхідним для їх проведення, та бути пристосованим для підключення технічного обладнання представників ЗМІ.

 2.5. Інші комунікаційні заходи.

 2.5.1. Комунікаційні заходи спрямовані на донесення до широкого кола громадськості достовірної інформації про діяльність Суду. 

2.5.2. З метою активізації розвитку відносин Суду зі ЗМІ та громадськістю запроваджуються такі комунікаційні заходи:

–  проведення днів відкритих дверей у Суді;

–  запрошення представників ЗМІ для участі у проведенні днів відкритих дверей у Суді;

– проведення окремих зустрічей із журналістами на постійній основі з метою обговорення існуючих проблемних питань та обміну думками з приводу  актуальних подій і заходів, що відбуваються у судовій сфері та правовому житті країни загалом;

– проведення освітньо - правових заходів для різних цільових аудиторій (школярі, студенти, представники громадськості тощо);

– роз’яснення для суддів та працівників апарату Суду особливостей комунікації з особами з інвалідністю. 

 2.6. Оприлюднення інформації про діяльність Суду на офіційному веб-сайті Суду  

2.6.1. При опублікуванні на офіційному веб-сайті Суду інформації про діяльність Суду, пов’язаної  з обробкою персональних даних у суді (розклад засідань суду, рішення суду тощо), необхідно керуватися принципами доцільності і пропорційності та забезпечити захист особистих даних, що не підлягають оприлюдненню, конфіденційність і безпеку цих даних. 

2.6.2. Процесуальні рішення Суду, відповідно до Закону України від 22.12.2005 № 3262-IV «Про доступ до судових рішень», оприлюднюються у Єдиному державному реєстрі судових рішень. 

2.6.3. Офіційний веб-сайт Суду використовується для розміщення інформації, корисної для широкого кола громадськості, з урахуванням того, що найактивнішими користувачами веб-сайту Суду є сторони у справі, адвокати та представники ЗМІ.  

2.6.4. Суд користується офіційним веб-сайтом на порталі «Судова влада України». Веб-ресурс Суду повинен постійно поповнюватися актуальною для представників ЗМІ і громадськості інформацією.

2.6.5. На веб-сайті Суду розміщується основна інформація, якої потребують сторони у справі та представники ЗМІ та/або громадськості, зокрема:

–перелік судових справ, призначених до розгляду;

–прес-релізи та інші новини суду;

–склад суду;

–контактні дані суду (у тому числі, прес-секретаря суду);

–зразки процесуальних документів;

– графік особистого прийому громадян керівництвом суду;

– інша корисна інформація, яка сприяє зміцненню комунікації між Судом та представниками ЗМІ і громадськості. 

 2.7. Розміщення інформації про діяльність Суду у соціальних мережах. 

 2.7.1. На сучасному етапі соціальні мережі є масштабною платформою здійснення комунікацій, зокрема ефективною технологією поширення та обміну інформацією. «Соціальне спілкування» органів влади та її окремих представників в Україні набуло широкої популярності та є передовим і позитивним для розбудови зв’язків зі ЗМІ та громадськістю. Запровадження сторінок судів у популярних соціальних мережах продиктоване бажанням достовірно, швидко, у зручний спосіб інформувати громадськість про важливі події та заходи, розгляд резонансних справ. Це також платформа для висловлення окремих думок громадян і вивчення громадської думки загалом. 

2.7.2. З метою прискорення процесів інформаційного обміну між Судом і представниками ЗМІ та громадськості створюється сторінка Суду в соціальній мережі «Facebook».

2.7.3. Відповідно до статті 20 Кодексу суддівської етики участь судді у соціальних мережах, Інтернет-форумах та застосування ним інших форм спілкування в мережі Інтернет є допустимими, проте суддя може розміщувати, коментувати лише ту інформацію, використання якої не завдає шкоди авторитету судді та судової влади. Такі формати присутності у соціальних мережах доцільно застосовувати і працівникам апарату Суду. 

 2.8. Інформація, що не надається.  

2.8.1. Згідно з положеннями Конституції України, законів України: від 01.06.2010 № 2297-VІ «Про захист персональних даних», від 22.12.2005 № 3262-IV «Про доступ до судових рішень», від 21.01.1994 № 3855-XII «Про державну таємницю», від 07.12.2000 № 2121-ІІІ «Про банки і банківську діяльність», Конвенції про захист прав людини та основоположних свобод, інших нормативно-правових актів представникам ЗМІ не надається така інформація:

–       розкриття якої порушить право людей на недоторканність приватного життя;

–       яка, відповідно до законодавства України, містить державну, службову, професійну, комерційну або банківську таємницю;

–       яка може принижувати честь та гідність людини;

–       яка пов’язана з даними учасників судового процесу, оприлюднення яких заборонено законами України;

–       розкриття та публікація якої порушили або обмежили б права людини та свободи або перешкоджали суду розглядати справу;

– матеріали нерозглянутих справ. 

2.8.2. Про те, що запитувана інформація не може бути надана, представників ЗМІ повідомляють не пізніше наступного робочого дня з дня отримання запиту, із зазначенням причин для відмови у наданні інформації.

  2.9. Спростування інформації.  

2.9.1. У разі, коли представлена в ЗМІ інформація про діяльність Суду є недостовірною або помилковою, прес-секретар негайно уточнює або спростовує недостовірну чи помилкову інформацію, звернувшись до осіб, які опублікували таку інформацію, готує та розповсюджує повідомлення для преси за погодженням Голови суду і  судді-спікера. 

2.9.2. Інформація уточнюється та спростовується із застосуванням вимог Закону України від 02.10.1992 № 2657-XII «Про інформацію» та інших правових актів, що регламентують порядок збору, підготовки, видання та розповсюдження публічної інформації. 

  1. Доступ представників ЗМІ до приміщення Суду.

 3.1. Представники ЗМІ повинні дотримуватися  Правил пропуску осіб до приміщень судів та  на їх територію транспортних засобів, затверджених спільним наказом Державної судової адміністрації України  та Міністерства внутрішніх справ України від 12.09.2005 № 102/765 «Про затвердження Правил пропуску осіб до приміщень судів та  на їх територію транспортних засобів».

3.2. На заходи, які заплановані у Суді, представники ЗМІ повинні приходити завчасно – не пізніше ніж за 10-15 хвилин до початку, маючи при собі посвідчення особи.

3.3. Присутність працівників ЗМІ у приміщенні суду не повинна створювати незручностей для інших відвідувачів суду.

3.4. Акредитація представників ЗМІ на офіційні заходи у Суді за межами судового розгляду здійснюється на кожен захід окремо шляхом складання відповідних списків прес-секретарем суду. Списки представників ЗМІ, які висловили бажання бути присутніми на відкритому офіційному заході Суду (День відкритих дверей, прес-конференція, брифінг, урочисті заходи тощо), складаються на основі телефонних, письмових, надісланих електронною поштою заяв або подань, оформлених відповідно до вимог Закону України від 02.10.1992 № 2657-XII «Про інформацію» та поданих у часових межах, визначених у прес-анонсі Суду.

3.5. Відсутність акредитації не може бути підставою для відмови в допуску представника ЗМІ  на  відкриті заходи,  що  проводить Суд. 

3.6. Якщо кількість представників ЗМІ, які виявили бажання акредитуватися на захід, перевищує наявну кількість місць у приміщенні, де відбуватиметься захід, прес-секретар суду на цій підставі та з поясненням причини може припинити акредитацію.

3.7. Представники ЗМІ, відвідуючи Суд з метою виконання професійних обов’язків, мають бути обізнані з:

 – принципами діяльності Суду як органу судової влади України та прояву поваги до суддів;

– гарантованим правом кожної особи на повагу до приватного життя та з правовою відповідальністю представника ЗМІ за розголошення конфіденційної інформації (втручання у приватне життя);

– поняттям презумпції невинуватості;

– інформацією про право кожного на справедливий судовий розгляд його/її справи неупередженим судом;

– правовими наслідками поширення недостовірної інформації. 

  1. Доступ представників ЗМІ у судові засідання.

 4.1.  Відповідно до статті 11 Закону України «Про судоустрій і статус суддів», учасники судового процесу, інші особи, присутні у залі судового засідання, представники засобів масової інформації можуть проводити в залі судового засідання фотозйомку, відео- та аудіозапис з використанням портативних відео- та аудіотехнічних засобів без отримання окремого дозволу суду, але з урахуванням обмежень, установлених законом. Трансляція судового засідання здійснюється з дозволу суду. Проведення в залі судового засідання фотозйомки, відеозапису, а також трансляція судового засідання повинні здійснюватися без створення перешкод у веденні засідання та здійсненні учасниками судового процесу їхніх процесуальних прав. 

4.2. Відвідування судових засідань Суду представниками ЗМІ здійснюється без попередньої акредитації за пред’явленням службового посвідчення, а представниками іноземних ЗМІ − за акредитаційною карткою, виданою прес-службою Міністерства закордонних справ України, крім випадків проведення закритих судових засідань відповідно до приписів чинного процесуального законодавства України.

4.3. Проведення в залі судового засідання фото- і кінозйомки, теле-, відео-, звукозапису із застосуванням як стаціонарної (непересувної), так і пересувної  апаратури, а також трансляція (повна чи часткова) судового засідання по радіо і телебаченню допускаються лише на підставі ухвали суду (за наявності згоди на це осіб, які беруть участь у справі, – в цивільному процесі (ч.8 ст.6 ЦПК України), адміністративному провадженні (ч.8 ст.12 КАСУ) та з урахуванням думки сторін і можливості проведення таких дій без шкоди для судового розгляду – у кримінальному (ч.6 ст.27 КПК України)).

4.4. Для здійснення транслювання судового засідання по радіо і телебаченню представники ЗМІ звертаються завчасно (за три дні) із відповідним клопотанням до судді, головуючого у справі. Клопотання складається в довільній формі на редакційному бланку. Орієнтовний зразок клопотання розміщено на офіційному веб-сайті Суду у розділі «Прес-служба суду». 

4.5. В ухвалі суду про дозвіл на проведення в залі судового засідання  трансляції (повної чи часткової) судового засідання по радіо і телебаченню можуть бути встановлені заборони і обмеження, зокрема, щодо місць розташування представників ЗМІ (журналістів, операторів, інженерів тощо) та апаратури, часу та тривалості здійснення фото- і кінозйомки, теле-, відео-, звукозапису тощо.

Особи, які проводять зйомку та запис у судовому засіданні, повинні залишатися на визначених місцях і дотримуватися порядку протягом усього судового засідання. Фотографам, операторам та іншим особам не дозволено пересуватися залом судового засідання під час слухання справи.

4.6. Представники ЗМІ, які планують проводити в залі судового засідання фото- і кінозйомку, теле-, відео-, звукозапис із застосуванням  різних типів апаратури, а також транслювати судові засідання по радіо і телебаченню, завчасно (не менше ніж за добу) повідомляють про такі заходи керівника апарату суду (або особу, яка виконує його обов’язки) для створення необхідних умов для проведення зазначених дій.

4.7. У випадку розгляду в Суді резонансних судових справ і великої уваги преси до них залежно від технічних можливостей суду (кількість місць у залі судового засідання, достатня площа приміщення тощо) керівник апарату суду (або особа, яка виконує його обов’язки) має забезпечити рівний доступ у відкрите судове засідання і працівникам ЗМІ,  і представникам громадськості.

4.8. Маючи намір проводити фото- і відео зйомку у приміщенні Суду, де перебувають відвідувачі в очікуванні інших судових засідань, представники ЗМІ мають зважати на норми статті  307 Цивільного кодексу України, відповідно до якої фізична особа може бути знята на фото-, кіно-, теле- чи відеоплівку лише за її згодою. Фізична особа, яка погодилася на знімання її на фото-, кіно-, теле- чи відеоплівку, може вимагати припинення публічного показу їх у тій частині, яка стосується її особистого життя. 

4.9. Присутні у залі судового засідання представники ЗМІ не є учасниками судового процесу, тому законодавством не надано їм права ставити запитання суддям або сторонам у справі під час судового засідання.

У залі судового засідання вони повинні дотримуватись вимог процесуального законодавства та визначених законодавством загальних правил поведінки у судовому засіданні:

−вставати при вході до залу судового засідання суддів та при їх виході;

−стоячи заслуховувати рішення суду;

−дотримувати тиші;

−виконувати розпорядження судді, головуючого у справі;

− додержувати в судовому засіданні встановленого порядку;

– утримуватися від будь-яких дій, що свідчать про явну зневагу до  суду або встановлених у суді правил.

 4.10. Представники ЗМІ мають утримуватися  від будь-яких дій, що свідчать про їх реакцію на перебіг судового процесу, а також іншої публічної демонстрації свого ставлення до подій, які відбуваються в судовому засіданні. 

Непокора чи ігнорування зауважень судді може кваліфікуватися як прояв неповаги до суду і може стати підставою для примусового видалення із залу судового засідання. За вчинення будь-ким дій, які свідчать про явну зневагу до суду або встановлених в суді правил винні особи притягуються до відповідальності, встановленої законом.

  1. Запити представників ЗМІ або громадськості.

 5.1. Відповідно до Закону України від 13.01.2011 № 2939-VI «Про доступ до публічної інформації», Закону України від 02.10.1996 № 393/96-ВР «Про звернення громадян» представники ЗМІ або громадськості мають право звертатися до Суду з відповідними інформаційними запитами, зверненнями та отримувати на них відповідь у строки, встановлені законодавством.

5.2. Запити на публічну інформацію повинні бути оформлені відповідно до вимог Закону Україну від 13.01.2011 № 2939-VI  «Про доступ до публічної інформації». Доступ до публічної інформації про діяльність Суду обмежується, якщо вказана інформація є інформацією з обмеженим доступом (конфіденційна, таємна, службова інформація).

5.3. Звернення представників ЗМІ або громадськості мають бути оформлені згідно з вимогами Закону України від 02.10.1996 № 393/96-ВР «Про звернення громадян». 

  1. Доступ представників ЗМІ або громадськості до судових рішень, матеріалів судового процесу.

 6.1. Доступ представників ЗМІ або громадськості до судових рішень здійснюється у порядку, встановленому Законом України від 22.12.2005 № 3262-VI  «Про доступ до судових рішень».

6.2. Доступ представників ЗМІ або громадськості до судових рішень і матеріалів судового процесу забезпечується такими способами:

– присутністю цих представників під час розгляду справи та проголошення судового рішення  в суді;

– оприлюдненням судових рішень у мережі Інтернет в Єдиному державному реєстрі судових рішень на веб-порталі «Судова влада України» (www.reyestr.court.gov.ua);

– публікацією текстів судових рішень у ЗМІ з дотриманням вимог чинного законодавства України та у порядку, встановленому Законом України від 22.12.2005 № 3262-VI  «Про доступ до судових рішень».