flag Судова влада України

Отримуйте інформацію лише з офіційних джерел

Єдиний Контакт-центр судової влади України 044 207-35-46

Судова практика - Чи може Міноборони оскаржити встановлення факту смерті військовослужбовця — ВС

21 серпня 2024, 14:31

Під час встановлення юридичного факту смерті військовослужбовця Міністерство оборони або відповідні військові частини підлягають залученню до участі у справі з метою захисту інтересів держави,


На це звернув Касаційний цивільний суд, скасовуючи ухвалу апеляційної інстанції у справі №686/11198/22, інформує «Закон і Бізнес».

У цій справі заявник звернулася до суду із заявою про оголошення військовослужбовця, з яким вона проживала однією сім’єю без реєстрації шлюбу, загиблим під час виконання військового обов’язку. Вказувала, що наприкінці травня 2022 року від військової частини вона отримала матеріали службового розслідування, які підтверджують факт загибелі її чоловіка на війні. Оголошення військовослужбовця загиблим їй необхідне для отримання передбачених законодавством виплат та оформлення спадщини.

Суд першої інстанції задовольнив заяву. Суд апеляційної інстанції закрив провадження за апеляційною скаргою Міноборони як особи, яка не брала участі у справі. Суд мотивував, що апеляційна скарга Міноборони не містить доводів про те, яким чином оскаржуване рішення впливає на його інтереси та/або обов’язки.

Своєю чергою, КЦС зазначив, що, апеляційний суд залишив поза увагою те, що під час встановлення юридичного факту смерті військовослужбовця, тобто оголошення його померлим або визнання його безвісно

відсутнім, не в усіх випадках заявники зазначають як заінтересованих осіб Міноборони або відповідну військову частину, які беруть участь у таких справах із метою захисту своїх інтересів або інтересів держави.

Тому суду залежно від установлених обставин необхідно залучати до участі в таких справах Міноборони або відповідні військові частини для захисту інтересів держави. Адже визнання військовослужбовця безвісно відсутнім або оголошення його померлим є підставою для виключення його зі списків особового складу військової частини та припинення виплати членам його сім’ї грошового забезпечення.

Положеннями ст.41 закону «Про військовий обов’язок і військову службу» передбачено, що виплата одноразової грошової допомоги у разі загибелі (смерті), інвалідності або часткової втрати працездатності без встановлення інвалідності військовослужбовців, військовозобов’язаних, які призвані на навчальні (або перевірочні) та спеціальні збори, та резервістів під час виконання ними обов’язків служби у військовому резерві здійснюється в порядку і на умовах, встановлених законом «Про соціальний і правовий захист військовослужбовців та членів їх сімей».

Постановою КМУ від 25.12.2013 №975 затверджено Порядок призначення і виплати одноразової грошової допомоги у разі загибелі (смерті), інвалідності або часткової втрати працездатності без встановлення інвалідності військовослужбовців, військовозобов’язаних та резервістів, призваних на навчальні (або перевірочні) та спеціальні збори чи для проходження служби у військовому резерві.

Відповідно до п.12 цього порядку одноразова грошова допомога у випадках, передбачених

пп.1—3 п.4 порядку, за відсутності особистого розпорядження призначається і виплачується рівними частками всім особам, які мають право на її призначення та отримання, за їх особистою заявою або заявою їх законних представників. У разі відмови однієї із зазначених осіб від призначення та отримання одноразової грошової допомоги, а також у разі, коли одна з таких осіб у строк, установлений п.32 порядку, не реалізувала своє право на призначення та отримання цієї допомоги, її частка розподіляється між іншими особами, які мають право на призначення та отримання такої допомоги, у рівних частках.

Джерело: Закон і Бізнес