flag Судова влада України

Отримуйте інформацію лише з офіційних джерел

Єдиний Контакт-центр судової влади України 044 207-35-46

Чи може суд скасувати рішення органу державної виконавчої служби чи приватного виконавця?

23 січня 2023, 10:20

ВП ВС констатувала, що суд наділений повноваженнями скасовувати рішення органів державної виконавчої служби чи приватних виконавців. 

На офіційному вебпорталі судової влади України опублікували позицію Великої Палати Верховного Суду у постанові від 16 листопада 2022 року у справі № 910/7310/20 (провадження №12-23гс22).

Так, ОСББ звернулося до суду зі скаргою на дії (бездіяльність) державного виконавця, в якій просило скасувати постанову про закінчення виконавчого провадження з примусового виконання наказу. Скаргу мотивували тим, що державний виконавець не вчинив жодних дій, спрямованих на виконання цього наказу.

Господарський суд міста Києва скаргу ОСББ задовольнив повністю.

Після цього постановою Північного апеляційного господарського суду:
  • апеляційну скаргу держвиконавця було задоволено частково;
  • ухвалу місцевого суду скасовано;
  • скаргу задоволено в частині визнання неправомірною бездіяльності держвиконавця щодо своєчасного не направлення до органу досудового розслідування повідомлення про вчинення боржником кримінального правопорушення.

Постанову апеляційного суду мотивували, серед іншого, тим, що норми процесуального права не передбачають повноважень суду на скасування рішень органів державної виконавчої служби/приватних виконавців.

ОСББ звернулося до Верховного Суду зі скаргою, у якій просило скасувати постанову апеляційного суду і залишити в силі ухвалу місцевого суду.

 

Касаційний господарський суд у складі ВС передав справу на розгляд ВП ВС для розв'язання правової проблеми.

Велика Палата ВС:

  • констатувала, що суд першої інстанції дійшов загалом обґрунтованого висновку про необхідність задоволення скарги;
  • скасувала постанову апеляційного суду;
  • ухвалу суду першої інстанції залишила в силі.

Відповідно до висловлених раніше висновків ВП ВС про застосування частини 1 статті 41 закону “Про виконавче провадження” постанову про закінчення виконавчого провадження, ухвалену без урахування вимог цього закону, можна оскаржити в судовому порядку, а відновлення відповідних прав скаржника може бути ефективно здійснене в разі задоволення скарги та скасування такої постанови.

Велика Палата ВС врахувала те, що за змістом частини 3 статті 74 закону рішення, дії або бездіяльність державного виконавця також можуть бути оскаржені стягувачем до начальника відділу, якому безпосередньо підпорядкований державний виконавець.

 

Цей начальник при здійсненні контролю за рішеннями, діями державного виконавця під час виконання рішень має право у разі, якщо вони суперечать вимогам закону, своєю постановою скасувати постанову або інший процесуальний документ (або їх частину), ухвалені у виконавчому провадженні державним виконавцем, зобов’язати державного виконавця провести виконавчі дії в порядку, встановленому цим законом.

Однак можливість оскаржити рішення, дії або бездіяльність державного виконавця в порядку, визначеному частиною 3 статті 74 закону, не позбавляє стягувача можливості захистити свої порушені права та інтереси шляхом звернення з відповідною скаргою до суду, що передбачено частиною 1 статті 74 цього закону та частиною 1 статті 339 ГПК України. Такий захист має бути ефективним, зокрема доступним для тих, кого він стосується, спроможним запобігти виникненню або продовженню стверджуваного порушення та не залежати від дій, які виконавець вчиняє на свій розсуд.

 

ВП ВС дійшла висновку, що застосоване апеляційним судом у цій справі визнання неправомірною бездіяльності державного виконавця щодо своєчасного не направлення повідомлення про вчинення боржником кримінального правопорушення не відповідає зазначеним критеріям, оскільки постанова про закінчення виконавчого провадження, яка перешкоджає ОСББ реалізувати свої права на виконання остаточного судового рішення, після розгляду судом скарги залишилась чинною.

ВП ВС зауважила, що в цій ситуації ефективним засобом, здатним відновити право стягувача на примусове виконання остаточного судового рішення, є скасування постанови, оскільки після її скасування виконавче провадження через частину 1 статті 41 закону підлягає відновленню за постановою виконавця не пізніше наступного робочого дня з дня одержання виконавцем відповідного судового рішення.

Враховуючи наведене, ВП ВС відступила від висновків КГС ВС про застосування частини 2 статті 343 ГПК України, сформульованих у низці постанов цього суду, а також висновків КЦС ВС про застосування аналогічних положень частини 2 статті 451 ЦПК України, викладених у постанові від 23 лютого 2022 року у справі №1005/7141/2012, про те, що суд не наділений повноваженнями на скасування рішень органів державної виконавчої служби/приватних виконавців.