Отримуйте інформацію лише з офіційних джерел
Єдиний Контакт-центр судової влади України 044 207-35-46
У Верховній Раді зареєстрували проєкт закону, відповідно до якого пропонують внести низку змін до ККУ, КУпАП та інших законодавчих актів, зокрема суворіше карати військових за розпиття алкоголю, “самоволку” та невиконання наказів командира.
Йдеться про законопроєкт “Про внесення змін до Кримінального кодексу України, Кодексу України про адміністративні правопорушення та інших законодавчих актів України щодо особливостей несення військової служби в умовах воєнного стану чи в бойовій обстановці”.
Зупинимося на тому, що передбачає даний документ, детальніше.
У пояснювальній записці до законопроєкту зазначається, що наразі при визначенні судами покарань військовим, які вчинили правопорушення під час воєнного стану чи в бойовій обстановці, існують прогалини.
Отже, наразі частиною 5 статті 407 Кримінального кодексу України передбачено відповідальність за самовільне залишення військової частини або місця служби, а також нез’явлення вчасно на службу без поважних причин, вчинені в умовах воєнного стану або в бойовій обстановці.
Також частиною 4 статті 172-11 Кодексу України про адміністративні правопорушення передбачено відповідальність за самовільне залишення військової частини або місця служби військовослужбовцем, а також нез’явлення його вчасно без поважних причин на військову службу у разі призначення або переведення, нез’явлення з відрядження, відпустки або з лікувального закладу вчинені в умовах особливого періоду.
Тобто факультативні ознаки об’єктивної сторони (воєнний стан, бойова обстановка) нормою цієї статті не передбачені.
Крім цього, відповідно до частини 5 статті 15 Кодексу України про адміністративні правопорушення передбачено, що за вчинення військових адміністративних правопорушень військовослужбовці, а також військовозобов’язані та резервісти під час проходження зборів несуть відповідальність, передбачену главою 13-Б цього кодексу, за умови, якщо ці правопорушення не тягнуть за собою кримінальну відповідальність.
Таким чином, із аналізу зазначених норм слідує, що самовільне залишення військовослужбовцем військової частини або місця служби вчинене в умовах воєнного стану або бойовій обстановці, незалежно від строку продовжуваності вчинення таких дій, містить склад кримінального правопорушення, передбаченого частиною 5 статті 407 Кримінального кодексу України та виключає адміністративну відповідальність, передбачену статтею 172-11 Кодексу України про адміністративні правопорушення.
Крім цього, частиною 2 статті 11 Кримінального кодексу України визначено, що не є кримінальним правопорушенням дія або бездіяльність, яка хоча формально і містить ознаки будь-якого діяння, передбаченого цим кодексом, але через малозначність не становить суспільної небезпеки, тобто не заподіяла і не могла заподіяти істотної шкоди фізичній чи юридичній особі, суспільству або державі.
З огляду на викладене виникає питання, яку правову оцінку надавати діям військовослужбовця, який самовільно залишив військову частину на декілька годин тощо.
Про неоднакову судову практику свідчать наступні судові рішення:
У справі №748/1703/22 (постанова суду в адміністративному провадженні) військовослужбовець був відсутній на службі п’ять діб, а у справі №554/6611/22 (вирок у кримінальному провадженні) – одну добу.
Враховуючи триваючу фазу війни та оголошений воєнний стан в Україні, за вказаними правопорушеннями (самовільне залишення військовослужбовцем військової частини або місця служби) розглядається значна кількість справ як у кримінальному, так і в адміністративному провадженні.
Така судова практика розгляду справ моделює негативну поведінку серед військовослужбовців та нівелює принцип невідворотності справедливого покарання за скоєння правопорушень, пов’язаних з самовільним залишенням військової частини, під час виконання обов’язків військової служби.
Виходячи з вищевикладеного, під час опрацювання проєкту закону було схвалено одностайність думки про необхідність внесення до діючого законодавства відповідних змін, оскільки за правилами нормотворення класично вважається, що саме наявна розбіжність у практиці застосування законодавства судами породжує обґрунтованість до укладення проєкту закону про внесення змін.
Належна увага приділена змінам з метою врегулювання порядку огляду військовослужбовців, військовозобов’язаних та резервістів під час проходження зборів на стан алкогольного, наркотичного чи іншого сп’яніння з використанням технічних засобів та тестів.
Документом пропонується внесення змін до статей 69 та 75 Кримінального кодексу України щодо виключення можливості призначення більш м’якого покарання, ніж передбачено законом та звільнення від відбування покарання з випробуванням.
Запропоновано внесення змін до статей 172-10 – 172-20 розділу 13-Б Кодексу України про адміністративні правопорушення є суттєвим, оскільки деталізується сутність правопорушень з врахуванням умов особливого періоду та воєнного стану. Водночас підвищено рівень санкцій за вчинення військових адміністративних правопорушень.
Також пропонується доповнити вказаний Кодекс новою статтею 266-1, задля надання повноважень Військовій службі правопорядку у Збройних Силах України здійснювати огляд уповноваженими посадовими особами військовослужбовців, військовозобов’язаних та резервістів під час проходження зборів на стан алкогольного, наркотичного чи іншого сп’яніння з використанням технічних засобів та тестів.
До Кримінального кодексу України:
До Кодексу України про адміністративні правопорушення:
Крім того, пропонується доповнити главу 20 після статті 266 новою статтею 266-1 такого змісту:
“Стаття 266-1. Огляд військовозобов’язаних та резервістів під час проходження зборів, а також військовослужбовців на стан алкогольного, наркотичного чи іншого сп’яніння або щодо перебування під впливом лікарських препаратів, що знижують їх увагу та швидкість реакції. Військовозобов’язані та резервісти під час проходження зборів, а також військовослужбовці щодо яких є підозра вважати, що вони перебувають у стані алкогольного, наркотичного чи іншого сп’яніння або під впливом лікарських препаратів, що знижують їх увагу та швидкість реакції, підлягають огляду на стан алкогольного, наркотичного чи іншого сп’яніння, або щодо перебування під впливом лікарських препаратів, що знижують їх увагу та швидкість реакції. Огляд військовозобов’язаних та резервістів під час проходження зборів, а також військовослужбовців на стан алкогольного, наркотичного чи іншого сп’яніння або щодо перебування під впливом лікарських препаратів, що знижують їх увагу та швидкість реакції, щодо яких є підозра вважати, що вони у стані алкогольного, наркотичного чи іншого сп’яніння або під впливом лікарських препаратів, що знижують їх увагу та швидкість реакції, виконують обов’язки військової служби або перебувають на території військових частин, проводиться посадовою особою, уповноваженою на те начальником органу управління Військової служби правопорядку у Збройних Силах України або командиром (начальником) військової частини (установи, організації, підприємства, закладу, підрозділу), іншого утвореного відповідно до законів України військового формування, а також правоохоронного органу спеціального призначення, з використанням спеціальних технічних засобів та тестів. Огляд на стан алкогольного, наркотичного чи іншого сп’яніння військовозобов’язаних та резервістів під час проходження зборів, а також військовослужбовців, щодо яких є підстави вважати, що вони у стані сп’яніння перебувають на вулицях, у закритих спортивних спорудах, у скверах, парках, у всіх видах громадського транспорту (включаючи транспорт міжнародного сполучення) та в заборонених законом інших місцях, проводиться посадовою особою, уповноваженою на те начальником органу управління Військової служби правопорядку у Збройних Силах України, з використанням спеціальних технічних засобів та тестів. У разі незгоди військовозобов’язаного та резервіста під час проходження зборів, а також військовослужбовця на проведення огляду на стан алкогольного, наркотичного чи іншого сп’яніння або щодо перебування під впливом лікарських препаратів, що знижують їх увагу та швидкість реакції, уповноваженими особами з використанням спеціальних технічних засобів та тестів або у разі незгоди з його результатами, огляд проводиться в закладах охорони здоров’я. Перелік закладів охорони здоров’я, яким надається право проведення огляду особи на стан алкогольного, наркотичного чи іншого сп’яніння або щодо перебування під впливом лікарських препаратів, що знижують їх увагу та швидкість реакції, затверджується управліннями охорони здоров’я місцевих державних адміністрацій. Проведення огляду осіб на стан алкогольного, наркотичного чи іншого сп’яніння або щодо перебування під впливом лікарських препаратів, що знижують їх увагу та швидкість реакції, в інших закладах забороняється. Складення висновків у закладі охорони здоров’я за результатами огляду військовозобов’язаних та резервістів під час проходження зборів, а також військовослужбовців на стан алкогольного, наркотичного чи іншого сп’яніння або щодо перебування під впливом лікарських препаратів, що знижують їх увагу та швидкість реакції, проводиться у присутності посадової особи, уповноваженої на те начальником органу управління Військової служби правопорядку у Збройних Силах України або командиром (начальником) військової частини (установи, організації, підприємства, закладу, підрозділу), іншого утвореного відповідно до законів України військового формування, а також правоохоронного органу спеціального призначення. Під час проведення огляду військовозобов’язаних та резервістів під час проходження зборів, а також військовослужбовців на стан алкогольного, наркотичного чи іншого сп’яніння або щодо перебування під впливом лікарських препаратів, що знижують їх увагу та швидкість реакції, з використанням спеціальних технічних засобів та тестів уповноважена посадова особа застосовує спеціальні технічні засоби відеозапису, а в разі їх відсутності або неможливості застосування таких засобів огляд проводиться у присутності двох свідків. У випадку застосування спеціальних технічних засобів відеозапису матеріали відеозапису обов’язково долучаються до протоколу про адміністративне правопорушення. Порядок направлення військовозобов’язаних та резервістів під час проходження зборів, а також військовослужбовців для огляду на стан алкогольного, наркотичного чи іншого сп’яніння або щодо перебування під впливом лікарських препаратів, що знижують їх увагу та швидкість реакції, та проведення такого огляду здійснюється в порядку, визначеному Кабінетом Міністрів України. Огляд військовослужбовців, які виконують обов’язки військової служби у складі національного контингенту (національного персоналу), може проводитися в медичних закладах, що входять до складу міжнародних операцій з підтримання миру і безпеки, в яких бере участь національний контингент (національний персонал). Огляд військовозобов’язаних та резервістів під час проходження зборів, а також військовослужбовців на стан алкогольного, наркотичного чи іншого сп’яніння, проведений з порушенням вимог цієї статті, вважається недійсним”.
Статтю 119 Кодексу законів про працю України пропонують доповнити новою частиною 5 такого змісту:
“Гарантії, передбачені частинами другою – третьою цієї статті, не поширюються на осіб, які визнані винними у вчиненні кримінальних правопорушень проти встановленого порядку несення військової служби (військових кримінальних правопорушень) під час особливого періоду, і вирок стосовно яких набрав законної сили”.
А частину 1 статті 7 закону “Про військову службу правопорядку у Збройних Силах України” – доповнити новим пунктом 33 наступного змісту:
“Проводити огляд військовозобов’язаних та резервістів під час проходження зборів, а також військовослужбовців на стан алкогольного, наркотичного чи іншого сп’яніння або щодо перебування під впливом лікарських препаратів, що знижують їх увагу та швидкість реакції, а також використовувати у випадках, визначених законом, спеціальні технічні засоби для проведення такого огляду”.
Таким чином, нардепи, зокрема пропонують:
- суворіше карати за невиконання наказу командира (наразі максимальна санкція передбачає від 3 до 7 років позбавлення волі, пропонується – від 5 до 8 років, замість 10 днів арешту з гауптвахтою – 15 днів);
- посилити покарання за самовільне залишення військової частини або місця служби – арештувати до 15 діб або штрафувати до 1000 неоподатковуваних мінімумів (наразі арештують до 10 діб, а штраф – у 3 рази нижчий);
- за відмову від виконання законних вимог командира штрафувати не від 100 до 145 неоподатковуваних мінімумів, а від 100 до 500 або арештувати з утриманням на гауптвахті до 10 днів, за повторне порушення – до 1000 неоподатковуваних мінімумів або до 15 діб;
- штрафувати за розпиття спиртних напоїв на території військових частин до 2000 неоподатковуваних мінімумів та арештувати з гауптвахтою до 15 діб (наразі максимальна санкція – штраф 285 неоподатковуваних мінімумів та гауптвахта до 10 діб);
- оглядати військовозобов’язаних та резервістів під час проходження зборів, а також військових на стан алкогольного, наркотичного чи іншого сп’яніння (це мають робити посадовці, уповноважені начальником управління військової служби правопорядку або командиром військової частини, також вони зможуть оглядати стан військових у публічних місцях, зокрема транспорті, з використанням спеціальних технічних засобів та тестів);
- посилити відповідальність ще за низкою статей Кодексу про адміністративні правопорушення, зокрема – підвищити штрафи за безвідповідальне ставлення до військової служби, зловживання військовою особою владою, порушення правил військового та прикордонного чергування, порушення правил поводження зі зброєю тощо.
У разі прийняття даного закону він набере чинності з дня, наступного за днем його опублікування.