Отримуйте інформацію лише з офіційних джерел
Єдиний Контакт-центр судової влади України 044 207-35-46
У Раді зареєстрували законопроєкт, покликаний захистити жертв домашнього насильства та запобігти вчиненню нових правопорушень як самим правопорушником, так і іншими особами.
Народна депутатка Анастасія Ляшенко 19 вересня подала до Верховної Ради законопроєкт “Про внесення змін до Кодексу України про адміністративні правопорушення (щодо удосконалення адміністративної відповідальності за вчинення домашнього насильства)”.
У пояснювальній записці до документа нардепка зазначає, що у 2021 році до поліції про домашнє насильство заявили на 56% більше громадян, ніж у 2020 році.
Також вона заявляє, що за вчинення домашнього насильства наразі передбачено занадто низькі штрафи (від 170 до 340 гривень, а за повторне вчинення такого правопорушення – від 340 до 680 гривень). Це не сприяє виконанню стягненнями своєї мети, передбаченої у статті 23 Кодексу України про адміністративні правопорушення, а саме: запобігання вчиненню нових правопорушень як самим правопорушником, так і іншими особами. Це підтверджується збільшенням кількості зафіксованих випадків домашнього насильства у 2021 році.
“Водночас суттєве підвищення розміру штрафу за вчинення вказаного адміністративного правопорушення може завдати шкоди самій жертві насильства. Оскільки нерідко штраф за таке правопорушення сплачується за рахунок коштів сімейного бюджету”, – зауважує авторка проєкту.
Тому вона пропонує передбачити, що за вчинення правопорушення, передбаченого статтею 173-2: вчинення домашнього насильства, насильства за ознакою статі, невиконання термінового заборонного припису або неповідомлення про місце свого тимчасового перебування, можуть застосовуватися лише адміністративні стягнення у вигляді громадських робіт або ж адміністративного арешту.
Також авторка документа наголошує на тому, що у КУпАП визначені адмінправопорушення, за вчинення яких особа не може бути звільнена від відповідальності, однак у цьому переліку не передбачено статтю 173-2, яка встановлює покарання за вчинення домашнього насильства, насильства за ознакою статі, невиконання термінового заборонного припису або неповідомлення про місце свого тимчасового перебування.
“Така прогалина може спричинити до того, що жертва домашнього насильства залишиться без належного захисту, а кривдник – уникне покарання, що в майбутньому може заохочувати його до продовження вчинення домашнього насильства. У зв’язку з цим проєктом закону пропонується передбачити, що у разі вчинення особою правопорушення, передбаченого статтею 173-2 Кодексу України про адміністративні правопорушення, кривдник за жодних умов не може бути звільнений від адміністративної відповідальності”, – зазначає Ляшенко.