flag Судова влада України

Отримуйте інформацію лише з офіційних джерел

Єдиний Контакт-центр судової влади України 044 207-35-46

Що робити, якщо у лікарні відмовляють в безоплатних послугах чи ліках

Держава гарантує всім пацієнтам надання необхідної медичної допомоги та лікарських засобів, які передбачені Програмою медичних гарантій, безоплатно. ПМГ в Україні продовжує працювати, а її бюджет складає 157 млрд грн. Фінансування програми через війну не зменшилось. Лікарні отримують оплату від НСЗУ за надані пацієнтам медичні послуги в повному обсязі. 

Тому не слід відкладати лікування і боятись, що за нього доведеться платити. 
 Що потрібно робити пацієнтам, якщо медичні заклади відмовляють надавати безоплатно медичну допомогу чи ліки.?
Перший крок - це переконатись, що відмова є безпідставною.

Зокрема:
1. Потрібно перевірити, що послуга входить до переліку безоплатних послуг в межах Програми медичних гарантій
Програма медичних гарантій покриває всі основні види медичної допомоги: первинну, спеціалізовану, екстрену, паліативну допомогу та медичну реабілітацію, допомогу при вагітності та пологах, допомогу новонародженим в складних неонатальних випадках, ранню діагностику онкології тощо. Тобто консультації, обстеження, аналізи, госпіталізації та операції є безоплатними.
Отримати детальну інформацію про те, що входить в гарантований безоплатний пакет, можна в контакт-центрі НСЗУ за номером 16-77. Зверніть увагу, що на офіційному сайті НСЗУ ці дані наразі закриті з міркувань безпеки.
2. Переконатися, що заклад уклав договір з НСЗУ на відповідну послугу
За договором з НСЗУ працюють практично усі комунальні медзаклади країни - міські, районні та обласні лікарні, спеціалізовані медзаклади і деякі приватні, а також - лікарі ФОП. Детальні адреси закладів підкажуть в контакт-центрі НСЗУ.
3. Перевірити, що потрібний вид допомоги доступний в вашому регіоні
Через війну лікарні можуть бути перевантажені допомогою потерпілим і на місцевому рівні може бути ухвалене рішення про тимчасове ненадання планової допомоги. 
При цьому пацієнт має право на безоплатну медичну допомогу в будь-якому регіоні країни. Місце реєстрації чи проживання не має жодного значення. Дізнатися контакти закладів в інших регіонах за номером 16-77. Варто зателефонувати в обраний заклад і уточнити деталі про необхідну процедуру.  

Відзначається, що для пацієнта безоплатні не тільки медичні послуги, а й ліки. Зокрема ліки з Нацпереліку - це базовий перелік лікарських засобів, які закуповують медзаклади. А також  препарати, які коштують дорого, які закуповує держава і розподіляє по регіонах. 
Перевірити наявність в медичному закладі препаратів з Нацпереліку можна на сайті eliky.in.ua та на сайтах місцевої влади в розділі охорони здоров'я, чи на сайті лікарні. 
Переконатись, що препарати, які держава закуповує централізовано, були придбані, можна на сайті Міністерства охорони здоров'я України moz.gov.ua в розділі “Закупівлі ліків”.

У тому випадку, якщо було підтверджено порушення ваших прав або відбулося вимагання коштів за послуги, що мають бути безплатними, варто звернутися з офіційною скаргою. 
 
Алгоритм подання скарги наступний:
  1. Якщо відмовляє лікар, напишіть скаргу до головного лікаря (медичного директора) закладу про неправомірні дії медика.
  2. Якщо відмовляють на рівні керівництва лікарні, напишіть скаргу до Департаменту охорони здоров’я в вашому місті або регіоні. Або до власника медзакладу - відповідного органу місцевої влади. Зазвичай, у назві лікарні зазначено, хто є власник.
  3. Якщо не вдається розв'язати проблему на місцевому рівні, подайте скаргу в НСЗУ: через контакт-центр або листом на поштову адресу м. Київ, пр-т Степана Бандери, 19, індекс 04073, або на електронну адресу info@nszu.gov.ua. 

 

В скарзі потрібно вказати такі дані:
  1.  Прізвище, ім’я та по батькові, дату народження (в форматі день, місяць, рік народження).
  2.  Дату відмови у медичній послузі.
  3.  Повну назву лікарні - цю інформацію можна отримати в реєстратурі закладу, на сайті місцевого департаменту охорони здоров’я або в контакт-центрі НСЗУ.
  4.  Посаду, прізвище, ім’я та по батькові людини, яка порушила ваші права.
  5.  Детальний опис ситуації: в чому саме відмовили (або вимагали гроші), за яких обставин, яку суму ви витратили на допомогу або яку суму від вас вимагали
  6.  Контакти, за якими з вами можна зв’язатися: номер телефону, електронна пошта.
Важливо розуміти, що саме небайдужа громадянська позиція дозволить покращити медичну систему в Україні.