flag Судова влада України

Отримуйте інформацію лише з офіційних джерел

Єдиний Контакт-центр судової влади України 044 207-35-46

СВІДОЦТВО ПРО СМЕРТЬ: ПОРЯДОК ОТРИМАННЯ

Кожна людина в певний час  стикається зі смертю: друзів, рідні, найближчих. Як правило у такі моменти, поряд зі станом стресу й смутку, виникає безліч питань: куди йти та які документи оформлювати, адже людина жила, отримувала певні виплати, зарплатню, пенсію, володіла майном, а тепер її немає і цей факт потрібно зафіксувати юридично.

Згідно із Законом свідоцтво про смерть видають у відділах державної реєстрації актів цивільного стану. У різних населених пунктах це різні відділи чи підрозділи: структурні підрозділи районних, районних у містах, міських (міст обласного значення), міськрайонних управлінь юстиції. Отримання свідоцтва про смерть є адміністративною послугою, яка надається безплатно протягом 1 календарного дня.

Державна реєстрація смерті проводиться за заявою родичів померлого, представників органу опіки та піклування, працівників житлово-експлуатаційних організацій, адміністрації закладу охорони здоров’я, де настала смерть, та інших осіб.

Але не достатньо просто прийти у РАЦС й попросити свідоцтво про смерть особи, яка померла. Потрібно надати цьому органу ряд документів, які підтверджують, що людина справді померла:

– документ встановленої форми про смерть, виданий закладом охорони здоров’я або судово – медичною установою. Така довідка надається якщо людина померла у медичному закладі або після її смерті була призначена судово-медична експертиза або рішення суду про встановлення факту смерті особи в певний час або про оголошення її померлою. Такий документ знадобиться, якщо особа була визнана безвісти зниклою або її тіло не вдалося знайти, але суд, розглянувши докази, вирішив, що особа справді померла;

– паспорт (паспортний документ), пільгові посвідчення, військово-облікові документи померлого, паспорт (паспортний документ) одержувача адміністративної послуги у разі їх наявності.

Варто також мати при собі копії вище названих документів, адже у приміщенні ДРАЦС може не виявитися приладу, на якому можна буде відкопіювати необхідні матеріали.

Для того, щоб замовити послугу отримання свідоцтва про смерть  потрібно подати заяву, особисто або через законного представника письмово або усно. Заяву потрібно подати в орган реєстрації актів цивільного стану за останнім місцем проживання померлого, за місцем встановлення факту смерті особи чи виявлення трупа або за місцем поховання.  Така заява подається не пізніше трьох днів з дня настання смерті або виявлення трупа, а якщо неможливо у такі строки одержати документ закладу охорони здоров’я або судово-медичної установи, – не пізніше п’яти днів.

Якщо склалася така ситуація, що людина померла в дорозі (у поїзді, на судні, в літаку) державна реєстрація смерті може бути проведена в найближчому органі ДРАЦС.

Свідоцтво про смерть може видаватися також повторно. Наприклад другому з подружжя, дітям, у тому числі й усиновленим, та їх законним представникам, близьким родичам померлого (братам і сестрам, онукам, діду і бабі як з боку батька, так із боку матері), особі, яка є спадкоємцем за законом або заповітом, представникові органу опіки та піклування у разі виконання ним повноважень з опіки та піклування стосовно осіб, які мають право на отримання такого свідоцтва.

Якщо сталося так, що з якоїсь причини працівники ДРАЦС відмовилися надавати свідоцтво про смерть, Ви маєте право звернутися зі скаргою до  Міністерства Юстиції України або Окружного адміністративного суду.